tiistai 26. elokuuta 2014

Miniloma Tallinaan

7.-11.8.2014

Susanne sai töistä pari päivää vapaata ja päätettiin käydä katsomassa elokuista Tallinaa. Torstai iltana oli kotisataman päällä kova ukkonen jota odotellessa syötiin veneessä ja kun ukkonen oli mennyt irroitettiin köydet n 18.30 ja lähdettiin purjehtimaan kohti Tallinaa, tarkoitus oli purjehtia suoraan Tallinaan jos tuulet vaan ovat suotuisia. Kevyessä kelissä tultiin ja Hangossa oltiin yhden jälkeen yöllä. Hangon selällä sattui pelottava läheltäpiti tilanne kun yli 60 jalkainen huvijahti tuli vissiin autopilotilla vastaan ilman tähystystä ja kun se viime hetkellä huomasi meidät, siis huomasi kun valaisin heittimellä suoraan sisälle veneeseen! rupesi se yllättäin väistämään samaan suuntaan kuin mekin no me purjeilla 5 solmua se koneessa 25solmua tuli jo tosi lähelle ennenkuin tajusi väistää oikeaan suuntaan. Oli kyllä pelottava tilanne! Olisiko kuitenkaan iso vahinko jos tuollaisten laitteiden kuljettamiseen tarvittaisiin muutakin kuin paksu lompakko?!? Uni voitti purjehdusinnon ja päätettiin pysähtyä Hangossa nukkumassa muutama tunti. Oli haasteellista manoveerata pimeässä satamassa jossa paljon veneitä mutta hyvin päästiin laituriin ja nukkumaan. Aamulla lähdettiin kohti Tallinaa joka häämötti 67nm päässä idässä. Mukavasti tultiin ensin slööriä 5-7solmua ja iltapäivästä suoraan myötäistä 4-5solmun vauhtia. Perillä oltiin klo n. 20.00. Old city marina oli täynnä joten mentiin Noblesserin satamaan joka on muutama maili länteen. Satama oli alkeellinen, ei löytynyt suihkuja ei satamakonttoria ja laivojen swalli tuli suoraan sisään, oli siinä hatussa pitelemistä mutta ei jaksanut Piritaankaan siirtyä kun jo kello oli paljon ja väsytti. Ihme ja kumma nukuin ihan kohtuullisesti vaikka meno oli melkoista. Aamulla lähdettiin jo klo 8 Old city marinaan odottamaan josko joku lähtisi merelle ja meille vapautuisi paikka. Ja eihän siinä tarvinnut kuin puoli tuntia odotella kun paikka vapautui ja päästiin laituriin. Satama on ihan hyvällä paikalla ihan keskustan kupeessa mutta satama maksu oli palveluihin nähden "pikkuisen" korkeahko, 45 EUR/yö. En ole sitten Portugalin Cascain sataman maksanut satamapaikasta näin hyvää hintaa. No kontissa olevasta saunasta sai ihan hyvät löylyt :)

Käveltiin ympäri kaupunkia ja käytiin syömässä ja ostoksilla. Selkä oli jo niin kipeä ettei oikeen kävely enää onnistunut joten jän hetkeksi veneeseen lepäämään kun neidistö jatkoi kaupungin tutkimista. Mukava päivä, hyvää ruokaa ja hieno ilma. Lauantai vierähti kuin siivillä. Sunnuntaina lähdettiin aamusta takaisin kohti Hankoa pläkässä moottoroiden, voi voi oli kyllä tylsä reissu jurnuttaa 67nm moottorilla mutta minkäs teet. Kun satama näkyi tilasin Classic pizzasta pitsat ja juuri sopivasti saatiin vene kiinni ja pitsat haettu ennen pitserian sulkemisaikaa. Syötiin pizzaa sitloodassa auringon laskiessa kaupungin yllä. Maanantaina SE-S tuulessa vauhdikkaasti kotiin. Hangon selällä tuli joku kilpapurjehdus eskaaderikin vastaan, ei selvinnyt mikä kisa.

Kaiken kaikkiaan oli mukava miniloma ja purjehtia sai taas yli 200nm ja avomerelläkin hiukan :) kyllä sielu lepää avomerellä, ei voi muuta sanoa.

Yöpurjehduksessa on aina sitä jotain, jotain jota ei sanoin voi kuvata, rauhaa ja seesteisyyttä.