torstai 27. kesäkuuta 2013

Guernsey - Scheveningen

14.6.2013

Taas ollaan uudessa maassa, Englannissa tarkemmin ottaen kanaali saarilla Guernsey saarella. Tällä kertaa on suuret suunnitelmat viettää täällä yksi lepopäivä eli tarkoitus on lepäillä huominen lauantai 15.6 ja lähteä taas jatkamaan matkaa 16.6 sunnuntaina. Saas nähdä kuin ukkojen käy...


Mukava idyllinen pikkukylä


Satamakapteeni kysyi tullessamme syväystämme, no minä ilmoitin että kaksi metriä tarvittais. No kun vene saatiin laituriin kiinni katselin mietteliäänä kaikuluotaimen näyttöä... Syvyyttä oli 3.9m ja vesi laskee 2.1m kun tulee laskuvesi. Ainakin minun sähkömiehen matematiikalla vettä jää 1.8m ei 2m. No niinhän siinä sitten kävi, ollaan tukevasti pohjassa kun vesi laski. Ekaa kertaa sitten Adriana "kivillä".

 Tuosta me ajettiin hetki aikaa sisään



Löydettiin yhdestä kellarista purjeentekijä tai no ekalla kerralla löydettiin tyhjä paja. toisella kerralla taas tyhjä paja ja vasta kolmannella kerralla oli mestari itse paikalla tosin siihenkin tarvittiin puhelinta. Ovet oli tietty auki koko aika. No mestari lupasi korjata meidän myrskyn riepottelemat srayhoodin ja lazy bagin. Jo perjantai illalla saatiin korjattu sprayhood takaisin ja lauantai aamulla saatiin lazy bag uudella vetoketjulla höystettyhä takaisin. Hintakin oli mielestäni kohtuullinen. Mitä hintoihin yleensä tulee on tämä koko retken tähän mennessä kallein paikka vaikka onkin verovapaata aluetta. Tilattiin lentoliput Amsterdamista kotiin, nyt on aikataulu lyöty lukkoon.

 Saatiin yöksi kylkeen mukava Saksalaispariskunta

15.6.2013
Ette ikinä arvaa missä Adriana seisoo lauantai aamulla? No tankilla tietty, arvatkaa vaan maltettiinko jäädä laituriin kun tuuli ujelsi rigeissä ja satama altaassakin näytti puuskissa 12m/s vaikka joku oli sanonut ettei sinne sovi kuin pystytuuli :) Ollaankohan me jotenkin hätäsiä? Ei kai... merelle lähtijöitä ei ollut jonoksi asti, saatiin ihan rauhassa mennä ulos satamasta.

Satamaman suojasta kun oli päästy oli tuuli 15-17m/s ja puuskissa yli 19m/s. Taas on tekemisen meininki, onneksi saari vielä suojaa aallokolta. Hannu keitti perunat ja paistoi kanapihvit, nam oli hyvää. Kiitos Hannu, meidän peloton laivakokki. Kalevi laski että jos oikein kiirettä pidetään päästään nauttimaan kunnon vastavirrasta kuuluisassa salmessa jonka nimeä en nyt muista. No tällä tuulella ja koneella on pakko päästä läpi vaikka virta olisi kuinka kova tahansa. Ja eikun sinne. Hetken kyllä ajattelin että mahdettiinkohan kaivaa verta nenästä moottorisahalla, no päätetty mikä päätetty sinne mennään. Kovasti kaikki varoitellut ettei sieltä pääse läpi vastavirralla. Eihän Suomalainen usko ennen kuin itse näkee. Nää on aina näitä juttuja joita ei voi järjellä selittää, aina vaan ei halua päästä helpolla vaan pakko päästä koittamaan sitä vaikeaa. Onhan joku tullut tynnyrissäkin alas Niegaran putouksesta. Kokemuksiahan täältä on tultu hakemaan ja eiku genuaa auki ja kokka kohti sitä salmea.

Oltiin ainoa vene menossa salmen suuntaan...miksiköhän, muut taisi olla fiksumpia :)

 "Jaa ei päästä vai, me muuten mennään eikä meinata :)"

Matka salmelle meni mukavasti myötätuulessa kohtuullisen suuressa aalokossa pelkällä genualla. mitä lähemmäs salmea päästiin sitä jyrkemmäksi kävi aallokko kun kova vastavirta alkoi lyhentää aaltojen väliä. Salmeen päästyämme parhaimmillaan näytti loki 8 solmua ja vesi oikein kohisi veneen perässä mutta GPS mukaan matka pohjan suhteen edistyi vain 0.9 solmun vauhdilla. Enpä ole koskaan ennen purjehtinut koskessa vastavirtaan, mielenkiintoinen kokemus. Onneksi tuuli oli vielä 14m/s ilman sitä otaisiin kyllä peruutettu vaikka konekkin oli auttamassa. No läpihän me sieltä tultiin kun kerran meinattiinkin, hiukan siihen meni aikaa mutta läpi tultiin.  Ja mitä me tästä sitten opimme? Tuskin taaskaan mitään :)

Salmen jälkeen alkoi virta kääntyä ja saatiin nautiskella Englannin kanaalissa kovasta myötävirrasta ja myötätuulesta. GPS nakutti yli 10 solmun lukemia pitkät ajat, matka edistyi.

Vesi oikein kohisi veneen perässä vaikka eteenpäin ei juuri menty.


Englannin kanaalin kapeimmassa kohdassa kääntyi tuuli täysvastaiseksi ja laivoja oli todella paljon, laitettiin kone tulille. Joskus takavuosina Bornholmin edustalla ajattelin että ompas paljon laivoja kun niitä väistelin, nyt niitä oli varmaan 10 kertaa enemmän, koko aika oli joku tulossa jostain. No AIS on todella hyvä apu tässä puuhassa ja ilman mitään ongelmia päästiin läpi. Belgian rannikon edustalla oli komeita tuulimylly puistoja.

Auringonlaskut merella on kauniita

Hiukan laivojen valoja, mistäköhän mentäis?
 Rotterdam

16.6.2013

Rotterdamin edustalla Hollannin rajavartioston kumivene ajoi kylkeemme ja pyysivät päästä alukseen, tervetuloa vaan. No kaikki paperit käytiin suurennuslasilla läpi ja minua kuulusteltiin joka asiasta ja koko vene pengottiin läpi perusteellisesti. No luonnollisesti meillä ei laittomuuksia ollut matkassa ja ainoat moitteet löytyi puuttuvasta kartiosta kun kryssittiin koneella purjeet ylhäällä. ja punaisesta dieselistä jota tankattiin Guernseyn saarelta, sitä ei kuulemma olisi saanut tankata. No siihen meinasin jo tulistua, mitä sitten oltais tankattu kun ei muutakaan ollut tarjolla ja lisäsin vielä vuodatukseen että on se nyt kumma jos EU alueella liikutaan ja edes myydään sellaista dieseliä jota ei saa muka käyttää. Tullin ukko armahti meidät, varoitti vaan että Saksassa ollaan vieä tarkempia. Pitäisköhän kiertää Saksa kaukaa? Neuvoivat meille sentään hyvän tankkauspaikan. Poistuivat tyytyväisinä ja toivottivat hyvää matkaa.

Rotterdamin jälkeen aallokkokin rauhoittui, oli muuten epämukava lyhyt terävä aallokko joka ei kyllä tällaiselle tasapohjaiselle nykyveneelle sopinut sitten yhtään. Aika pauke. Tultiin illalla Scheveningenin satamaan joka oli kyllä hirmumyrskyn kestävä. En ole koskaan ennen nähnyt yhtä hyvin suojattua satamaa, taitaa Pohjanmerellä tuulla joskus.

Sataman suu

Pikku purkkari

Polttoaineen myynti oli kiinni kun tulimme joten "jouduimme" jäämään yöksi. Oli mukava käydä taas kuumassa suihkussa ja syödä hyvin ja mennä NUKKUMAAN. Ai että sitä on oppinut arvostamaan punkkaa joka on paikallaan. Huomenna alkaa viimeinen etappi tällä erää kohti Amsterdamia.

Olisi muuten paljon videonpätkiäkin jos joku osaa kertoa miten ne saa tänne blogiin.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti